IKLAN DI BLOG UNTUK GOOGLE ADSENSE. SESUAI ATAU TIDAK?

IKLAN DI BLOG UNTUK GOOGLE ADSENSE. SESUAI ATAU TIDAK?


IKLAN DI BLOG UNTUK GOOGLE ADSENSE. SESUAI ATAU TIDAK?


Table Of Content:

  • INTRO GOOGLE ADSENSE
  • APA ITU GOOGLE ADSENSE
  • APAKAH ISTILAH YANG DI GUNA DI GOOGLE ADSENSE
  • KEPUTUSAN IKLAN DI BLOG UNTUK GOOGLE ADSENSE.


INTRO GOOGLE ADSENSE

Saya sedang membuat eksperimen adakah sesuai membuat iklan berbayar untuk blog anda dan berharap melalui iklan tersebut secara automatis akan meningkatkan pendapatan Google Adsense anda.

Saya telah menjalan eksperimen ini selama 7 hari dan keputusannya amat mengejutkan.

Sebelum itu, biar saya terangkan istilah yang terdapat di Google Adsense agar anda mudah memahami apa yang akan saya terangkan



APA ITU GOOGLE ADSENSE

Menurut Wikipedia, AdSense adalah program pengiklanan yang dijalankan oleh Google. Pemilik laman web boleh mengikut program ini dengan membenarkan teks, gambar dan yang terbaru iklan video melalui laman web mereka. 


Iklan ini dikawal selia oleh Google dan hasil yang dijana dari pengiklanan ini adalah sama ada setiap bayar per klik (PPC) atau setiap perseribu-dilihat/tanggap pada dasarnya (per-thousand-impressions basis).Google kini sedang dalam proses menguji kaedah harga kos-per-tindakan (cost-per-action) atas dasar servis.



APAKAH ISTILAH YANG DI GUNA DI GOOGLE ADSENSE

Apabila anda berinteraksi dengan Google AdSense, kita akan mengenal beberapa istilah yang sering muncul saat memantau pendapatan AdSense kita. 

Beberapa istilah tersebut termasuk "Page View," "CPC," "CTR," "CPM," dan "eCPM." Ini adalah data analisis yang disediakan oleh Google AdSense kepada para penerbit untuk melacak pendapatan mereka.


1. Page View/Impression 

Ini adalah jumlah kali halaman yang berisi unit iklan ditampilkan kepada pengunjung situs atau blog. Ini tidak dipengaruhi oleh berapa banyak iklan yang ada di halaman tersebut. Misalnya, jika halaman dengan 3 unit iklan ditampilkan 10 kali, maka Tampilan Halaman tetap 10.


2. Klik (Click):

Ini adalah jumlah klik yang diterima oleh setiap unit iklan AdSense yang dipasang.


3. CPC (Biaya Per Klik)

CPC adalah biaya yang ditawarkan oleh pengiklan untuk setiap klik iklannya. Setiap kali iklan AdSense di klik oleh pengunjung, pendapatan yang dihasilkan sebanding dengan nilai CPC iklan tersebut. 

Nilai CPC dapat berbeda-beda tergantung pada faktor seperti jumlah iklan di halaman, jenis iklan, sumber pengunjung, dan lainnya. Google merahasiakan nilai CPC, tetapi ada alat seperti SEMRush yang dapat membantu Anda menemukan kata kunci dengan nilai CPC tinggi.


4. CTR (Tingkat Klik)

CTR adalah persentase yang mengukur hubungan antara jumlah klik dan jumlah tampilan iklan. Jika suatu iklan ditampilkan 1000 kali dan mendapatkan 10 klik, CTR dapat dihitung sebagai (10/1000 x 100%) = 1%. CTR adalah referensi untuk memantau kinerja iklan, dan nilai normalnya berkisar antara 0% hingga 5%. CTR di atas 100% bisa menunjukkan tindakan yang tidak normal seperti bom klik.


5. RPM (Pendapatan Per Seribu Impressi)

RPM adalah hasil dari membagi pendapatan anda dengan jumlah page view (per 1.000). Sebagai contoh, jika seorang penerbit menghasilkan $200 dari 50.000 tampilan, RPM-nya adalah $4 (dihitung dengan [pendapatan / (tampilan/1000)] = (200 / (50.000/1000) = 200/50 = 4).


6. Pendapatan Estimasi (Estimated Earning)

Ini adalah perkiraan pendapatan yang Anda dapatkan dari iklan AdSense yang Anda pasang. Nilai pendapatan yang diestimasi diperoleh dari hasil kali antara jumlah klik dan CPC. Semakin besar nilai CPC dan jumlah klik, semakin besar pendapatan yang diestimasi.


Semoga penjelasan ini membantu Anda memahami istilah-istilah terkait Google AdSense.



KEPUTUSAN IKLAN DI BLOG UNTUK GOOGLE ADSENSE.

Kini anda telah memahami apa itu Google Adsense dan kini kita akan menjawab persoalan cepu mas adakah membuat iklan ke blog akan meningkatkan pendapatan Google Adsense.

Dimana ia merupakan eksperimen kami untuk menilai kesesuaian membuat ads mendapat trafik dan sekalgus meningkatkan pendapatan Google Adsense kami.

Kos yang saya gunakan sehari ialah RM20.00 ( dan jika ikut matawang USD nilainya ialah USD 4.18). Ini bermakna saya sepatutnya mendapat atas USD 4.00 sehari  jika mahu mengekalkan ads ini.


Saya menjalankan eksperimen dengan membuat iklan Shopee Calculator kami dengan harga RM20 sehari. 

Dan melalui data yang diberikan oleh dashboard Google Adsense kami. Dalam masa 7 hari kami memperolehi USD 5.66 atau RM27.05 sahaja. 

Tetapi modal iklan selama 7 hari kami telah gunakan sebanyak RM140 dan hanya berjaya mengutip USD 5.66 sahaja atau RM27.05 sahaja..

Kami kerugian sebanyak RM112.95 dalam masa 7 hari ini.





Punca Gagal Iklan Di Blog Untuk Google Adsense

Ini adalah kerana CPC kami hanya  bernilai USD 0.07 sahaja walaupun dengan klik 75 klik dalam masa 7 hari. Untuk pengetahuan nilai CPC bergantung pada pelbagai faktor dan salah satunya ialah nilai harga keyword,


Nilai klik yang rendah berbanding page view 3.1K juga merupakan salah satu punca kegagalan kami mencapai target kos iklan kami.


Tindakan :

Untuk meningkat CPC rasanya agak sukar sekali tetapi mungkin kami boleh tinggikan jumlah klik pada iklan Google Adsense kami . 

Jika kami dapat naikkan ke 5% atau 155 klik, kami boleh menjana  USD10.85 pun masih tidak mencukupi.


Untuk mencapai RM140 ringgit kos iklan dalam masa 7 hari.Kami memerlukan USD30 atau USD 4.2 sehari dari iklan Google Adsense. Atau 15% jumlah klik dari total pengunjung !!!!!!!!!!

15% jumlah klik adalah sesuatu yang mustahil pada dasarnya. Dan kami akan mencuba medapatkannya dengan menyusun semula  kedudukan iklan ( heat map strategy) 


Heatmap adalah visualisasi atau pemetaan dengan menampilkan data dengan representasi warna yang berbeda-beda. Biasanya, semakin tinggi angka suatu kelompok data, warnanya akan semakin gelap, biasanya di guna dengan warna merah. Anda bolejh melihat heat map blog anda menggunakan aplikasi Microsoft Clarify


Selain itu untuk mendapatkan pulangan yang baik. kami harus memastikan jumlah pengunjung ke blog ini semakin tinggi. Pada masa sekarang jumlah pengunjung dalam 7 haru ialah 3.1K dan dengan penambahan pageview yang lagi tinggi.


Potensi untuk mendapatkan pulangan USD4.2 sehari mungkin akan tercapai!!!

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama